23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Framtidens Bygg
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Västlänkens invigning  kan försenas till 2034

Byggbolag slår larm i ny rapport - en av deletapperna riskerar att bli flera miljarder dyrare.

Tågtunneln Västlänken i Göteborg är ett av Sveriges största infrastrukturbyggen. Men det som emellanåt  benämns "Göteborgs tunnelbana" kommer inte att kunna stå klart 2026, som varit Trafikverkets plan, skriver Dagens Nyheter.
Ett central del av tågtunneln kommer inte att stå klar förrän den 31 mars år 2034, drygt sju år försenad - om inte mer pengar anslås. Det visar rapporteringen till Trafikverket, enligt dokument som Dagens Nyheter har tagit del av.
Samtidigt visar dokument från ett av byggbolagen på brant stigande kostnader jämfört med den ursprungliga budgeten.
Kontraktet för deletappen Korsvägen, som skrevs 2017, var på 3,8 miljarder kronor.
Nu bedömer konsortiet, lett av det börsnoterade NCC, att slutkostnaden efter indexuppräkning och försening i stället blir 10,9 miljarder.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|