23948sdkhjf

Nya betongtrailers minskar klimatpåverkan

Swerocks nya betongtrailrar rymmer 60 procent mer betong än en vanlig betongbil. Något som leder till färre leveranser och en mindre klimatpåverkan.

Den nya betongtrailern, som klarar de flesta uppdrag som en vanlig betongbil gör, är som längst 13,3 meter men kan även kortas till tio meter.

– Fordonen lastar och lossar på samma sätt, sedan har de lite extra specialfunktioner. För att uppnå våra vikt- och längdbestämmelser och därmed kunna lasta tyngre, görs trailern längre med hjälp av hydraulik när den kör ute på vägen. Väl framme på arbetsplatsen där det kan vara mer ont om plats kan den dras ihop, säger Ted Petersson, ansvarig för betongfordon i syd, i ett pressmeddelande.

Swerock har två nya trailrar som den senaste tiden har använts i Skåne, Småland och Blekinge. Trailern lastar 11,5 kubik. Trots den större lasten blir bränsleförbrukningen bara marginellt större och tas framför allt igen på minskningen av transporter.

– Eftersom att var transport får med sig mer betong så minskas det totala antalet mil som betongen måste transporteras. Det innebär att det går åt mindre diesel, vilket är bra både för miljön och för våra kunder. Att minska utsläppen av koldioxid ligger i linje med vårt mål mot en fossilfri omställning, säger Ted Petersson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063