23948sdkhjf

Alla komplexa broar färdiggjutna i Olskroksprojektet

Den sista stora gjutningen gjordes mellan den 6 och 7 februari. Det innebär att alla komplexa broar i projekten som ska öka kapaciteten och säkerheten på en av Sveriges mest trafikerade järnvägsknutar.

Varje dag passerar omkring 650 tåg projektet E01 Olskrokens arbetsområde vilket gör arbetet komplex och ställer höga krav på noggrann planering och samordning. Olskroksbron är 590 meter lång och har en konstruktion med en 200 meter lång integrerad stålsektion som möjliggör längre avstånd mellan stödbenen. Något som är nödvändigt för att bygga över de trånga spåren.

– Vi är mycket stolta över att ha nått denna milstolpe i projektet. Det är resultatet av ett fantastiskt samarbete mellan Peab, Trafikverket och alla andra inblandade aktörer. Vi har lyckats hålla tidplanen trots de utmaningar som en trafikerad järnvägsknut medför, säger Mattias Emanuelsson, entreprenadchef och biträdande regionchef på Peab i ett pressmeddelande.

Swerock, som är betongleverantör i projektet, har levererat totalt 42 000 kubikmeter betong till projektet, varav 27 000 har varit ECO-betong.

– Vi har också bidragit till att minska klimatpåverkan genom att använda ECO-Betong och andra klimatsmarta lösningar. Detta är ett projekt som vi är mycket glada och stolta över att vara en del av.

Projektet är ett samarbete mellan Peab och Trafikverket. Det startade 2018 och har som målsättning att färdigställas 2026. När det är färdigt ska man ha separerat spåren i olika nivåer vilket gör att man kan öka kapaciteten och punktligheten, såväl som att öka säkerheten för både person- och godståg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.134