23948sdkhjf

Wiklunds rattar en halv miljon byggtransporter i Barkarbystaden

I Barkarby växer en helt ny stadsdel fram och totalt beräknas det kräva omkring 488 000 byggtransporter till området. Det enorma flödet kräver såväl styrning som ett gediget engagemang från projekten. ”Vi har jobbat jättemycket med beteendeförändringar”, säger Mattias Lindström på Wiklunds som sedan 2021 sköter logistiken i området.

På det gamla flygfältet i Barkarby växer det sedan flera år tillbaka fram en helt ny stadsdel. Fram till 2035 ska det byggas skolor, kontor, lokaler och 30 000 nya bostäder. 2027 ska även den nya tunnelbanestationen vara klar. Totalt beräknas det komma 488 000 byggtransporter till området.

– Det brukade stå 70 trailers här på flygfältet som fick sicksacka fram till de olika byggena, säger Mattias Lindström.

Han jobbar som platschef för Wiklunds logistiklösning för stadsutvecklingsområdet. I april 2021 öppnade man en checkpoint dit alla transporter ska gå innan de får köra vidare till det bygget leveransen ska till.

– Chauffören kommer in här och får en schysst vägbeskrivning till bygget och en kopp kaffe. Huvudsyftet är att styra flödet in till området. Hela området är inhägnat och vi har kameror vid alla grindar så vi har kontroll över vilka som åker in och ut, säger han.

Men Wiklunds uppdrag är mycket bredare än att servera kaffe och hålla grindar stängda. Logistiklösningen består i grunden av tre olika delar. Checkpoint, det egenutvecklade logistikprogrammet ProMateoch sam- och omlastningsterminalen. Kostnaden för projekten baseras på bruttoarean på bygget. Alla aktörer på området behöver skriva på en logistikbilaga framtagen av Järfälla kommun. Den innehåller förhållningsregler som tvingar entreprenörerna att använda logistiklösningen.

– Vi vill ju inte att det ska vara en piska, utan man ska se fördelarna med det. Området måste vara framkomligt och om ett projekt ställer sig på vägen och lossar vitvaror i två timmar så blockerar de ju för någon annan, säger Mattias Lindström

I fikarummet står en kladdkaka bakad av Johanna Lantz. Hon kör den dagliga slingbilen och sitter tillsammans med Diar Saber som kör trucken.

– Jag har varit här i strax över ett år och det blir sådan skillnad på kontakten man får med olika entreprenörer eftersom de alltid ringer till checkpoint när de vill ha hjälp, säger han.

Samtidigt finns det utmaningar med ett så stort område med många aktörer.

– Det är många som bara tänker på sitt eget. När det är så trånga utrymmen så händer det lätt att någon fastnar om de inte följer reglerna.

Mattias Lindström berättar att den stora utmaningen har varit att förändra beteenden.

– Det blev ju en förändring, och som bekant kan det vara lite jobbigt. Så vi har jobbat jättemycket med beteendeförändringar och med att skapa mervärde, säger han.

Även om det var svårare i början så satte det sig ganska fort. Både projekten och chaufförerna insåg värdet i tjänsten. Som mest har man haft 1 300 bokningar i ProMate varje månad och persontransporter och masshantering har haft upp emot 22 000 inpasseringar i månaden. Det blir det mycket att hålla reda på – men det gör också att Wiklunds blir den centrala aktören i området.

– Vi blir lite som Google. Om någon behöver hjälp eller undrar något ringer man oss för vi har översikten, säger Mattias Lindström.

Utöver grundlösningen har Wiklunds även tilläggstjänster. Man har maskiner på plats för lossning, erbjuder inbärning av material, snöröjningen och i dagsläget sköter man också avfallshantering på samtliga projekt. Det har också underlättat en återbrukssatsning som man har genomfört tillsammans med Järfälla kommun.

Entreprenörerna ringer checkpoint när något behöver hämtas och sedan körs återbruket till någon av företagets återbruksbutiker i Kallhäll eller Uppsala.

– Det som är bra är att vem som helst kan ringa, "Lasse snickare" eller platschefen. Är man osäker på om det går att återbruka har vi folk i området som kan bedöma det och även ta hjälp från någon på våra butiker.

Sedan starten 2021 har logistiklösningen i princip varit likadan. Men Mattias Lindström berättar att man har behövt göra vissa anpassningar för exempelvis stomleveranser eller hyrmaterial.

Men den vanliga proceduren är alltså att alla leveranser bokas i ProMate och är bilen fylld med minst 75 procent skickas de in till byggarbetsplatsen. Men de som inte ha rätt fyllnadsgrad skickas istället till sam- och omlastningsterminalen i Bro, knappt 20 minuter bort.

På det 26 000 kvadratmeter stora logistikcentret lagras material till byggen runtom i Stockholm. För det som skickas från Barkarby finns det en anvisad plats inomhus där det ställs av för att sedan köras ut i slingbilen.

– Varje kolli får också ett nummer så att kunden kan följa sitt material. Sedan printar vi en etikett och sätter på kollit, säger Ahmed Masrouki som jobbar som ansvarig för Logistikcenter Nord

Om kunden inte anger något annat lastas materialet på slingbilen senaste 24 timmar senare för att köras ut i en samlastad transport till projektet.

– Ibland händer det att det kommer tre bilar med släp direkt hit. Då handlar det ofta om att projektet inte har plats för leveransen just nu och försöker nyttja sam- och omlastningsterminalen till det. Men den ska bara nyttjas för leveranser som inte är 75 procent fyllda eller mer, säger han.

Men Wiklunds Logistikcenter Nord används alltså inte bara för Barkarbystaden. Bland annat har all armering som använts i Slussenprojektet lagrat i Bro. Jonas Strandberg är avdelningschef och berättar att det blir en skillnad när man jobbar mot projekt där man själva har en logistiklösning på plats.

– Det blir speciellt när det är Wiklunds i båda ändarna. Det blir en annan effektivitet som vi hoppas syns hos kunden när det kommer till kronor och ören, säger han.

Mattias Lindström fyller i.

– Det finns hela tiden en dialog och vi äger hela kedjan vilket förenklar processen.

Han berättar att jobbet med beteendeförändringar på projekten även har behövts göra internt

– För många här blev det ett nytt sätt att jobba. Men alla har varit väldigt flexibla och lösningsorienterade så det har fungerat jättebra.

Jonas Strandberg berättar att förändringar ute på byggen har gjort att man har behövt ställa om delar av verksamheten.

– När vi började med logistikdelen för sju, åtta år sedan var det mer förvaring inne på projekten. Men nu är det ofta trängre och ju större byggområde du har, desto mer kostar det. Så vår lösning har mött kunden väldigt bra.

Wiklunds är främst verksamma i Storstockholm och Uppsala och det finns inga planer på att försöka expandera. Mattias Lindström säger att deras storlek är en fördel när man ska möta kundens önskemål.

– Det är så olika kravställningar och upphandlingar på de olika logistikprojekten så det måste alltid skräddarsys och anpassas, säger han.

Jonas Strandberg håller med.

– Vi är inte så stora att vi tappar överblicken och rörligheten, men inte heller så små att vi måste säga nej.

Artikeln är en del av vårt tema om Reportage.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078