23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Framtidens Bygg
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Misslyckade köp inom bygg leder till miljardkostnader

Misslyckade köp inom byggbranschen kostar konsumenter ungefär åtta miljarder kronor varje år, det visar en rapport från Konsumentverket. Den höga siffran sticker ut jämför med andra länder, något som kan bero på den svenska husbyggartraditionen. ”Även om det är små fel kan det få stora kostnader”, säger Daniel Bernspång på Konsumentverket.

Totalt är konsumentskadan i Sverige varje år minst 40 miljarder kronor. Det visar en studie av Konsumentverket som bygger på 8 000 fall av konsumentproblem över en fyraårsperiod. Byggrelaterade varor och tjänster sticker ut och står för ungefär åtta miljarder kronor i konsumentskada årligen. 

– Anledningen är förmodligen att vi i Sverige har en tradition av att bygga egna hur, vilket inte är lika vanligt i andra länder. Ofta kan personer stå som byggherre för sitt projektet vilket gör att en hel del problem kan tillkomma, säger Daniel Bernspång, vägledare på Konsumentverket.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062