23948sdkhjf

Äggkartong starten till succé

Building Supply ställer tre frågor till Stefan Andersson, vd och delägare på Eurospacers, som förra året tog hem pris för Sveriges bästa uppfinning.
Stefan Andersson mottog både det regionala SKAPA-priset i Västra Götaland och därefter tredjepris, ett hederspris, i den nationella finalen ”Sveriges bästa uppfinning 2014”. Den nya produkten, en armeringsdistans som håller armeringsjärnet på plats, har förändrat byggbranschen.

Varför fick du priset?
Juryns motivering var ”En skenbart enkel produkt som fått ett stort genomslag i en konservativ bransch. Produkten ökar effektiviteten, förbättrar arbetsmiljön samt bidrar till ökad lönsamhet” .

2012 kläcktes idén bokstavligen ur en äggkartong. I det aktuella distanssegmentet har det tidigare bara funnits två produkter som konkurrerat om användarna; markdistanser, som ansetts billig och tidskrävande, och distanslister, som uppfattats som snabb och enkel, men istället dyr. Jag visste någonstans i bakhuvudet att man i designen av en äggkartong skulle kunna hitta en riktigt snabbarbetad armeringsdistans. En som mer eller mindre helt tog bort arbetstiden men också förbättrade arbetsmiljön väsentligt för användarna. Distanslisterna som fram tills nu ansetts vara snabba och enkla blev över en natt istället långsamma och tungarbetade jämfört med Speedies, som den nya produkten heter. Speedies är dessutom gjord av miljövänlig plast, arbetsmiljön har förbättrats avsevärt och sist men inte minst har vi fått en betydligt starkare och mer trycktålig produkt.

Vad betyder priset för dig?
Priset har varit till nytta på två sätt; pengarna, totalt cirka 40 000, har använts till att göra en informationsfilm som finns på Youtube och vår hemsida. Det är nästan för enkelt för att vara sant så man behöver se för att faktiskt förstå hur lätt det kan vara.

Dessutom delas priset ut till minne av Alfred Nobel och SKAPA-Stiftelsen tillsammans med Nobelstiftelsen är de enda två som får använda Alfreds namn i sådana här sammanhang. På den internationella marknaden har vi kunnat använda detta faktum i vår marknadsföring av produkten.

Vad händer med uppfinningen härnäst?
Vi har precis gått in i den avslutande regionala och nationella fasen i patentprocessen. Det innebär att vi nu har ett starkare skydd i lite drygt 50 länder och kan släppa lite på bromsarna.

Produkten har på knappt ett och ett halvt år spridits till 13 länder och nu senast är det Italien som hört av sig. Med den snabba spridningen har också nya önskemål kommit om andra kompletterande produkter och det är det vi arbetar med nu. Att i bästa fall under hösten kunna presentera lite fler nyheter.


Artikeln är en del av vårt tema om Tre frågor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078