De tar miljard-uppdrag för Förbifart Stockholm
Genom kontraktet tar bygg- och anläggningsföretaget ytterligare grepp om skandinaviska marknaden.
Detta är det första projektet som Implenia har fått i Sverige tack vare förvärvet av Bilfinger Construction, som genomfördes i december i fjol.
”Detta framgångsrika förvärv speglar Implenias goda marknadsposition, och är en viktig milstolpe på vägen till att bli en av de ledande entreprenörerna inom komplexa infrastrukturprojekt i Skandinavien. Med detta senaste projekt har Implenia en orderstock på totalt ca 550 miljoner schweiziska franc på denna marknad sedan årets början”, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Anläggnings-arbetena för FSE 403 startar i oktober 2015. Johannelundtunneln öppnas för trafik i 2026 efter en byggperiod på cirka sex år, följt av installationer osv.
Förbifart Stockholm
E4 Förbifart Stockholm är en ny sexfilig motorväg med tre körfält i två tunnlar, som binder samman norra och södra Stockholm från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr. För att minska påverkan på känslig natur och kulturella miljöer kommer mer än 18 av sträckans 21 km motorväg läggas i tunnlar ner till 70 m djup, vilket gör det till en av de längsta vägtunnlarna i tätortsområden.
E4 Förbifart Stockholm är en ny sexfilig motorväg med tre körfält i två tunnlar, som binder samman norra och södra Stockholm från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr. För att minska påverkan på känslig natur och kulturella miljöer kommer mer än 18 av sträckans 21 km motorväg läggas i tunnlar ner till 70 m djup, vilket gör det till en av de längsta vägtunnlarna i tätortsområden.