23948sdkhjf

Grönt ljus för Förbifart Stockholm

Mark- och miljööverdomstolen beslutar att inte bevilja prövningstillstånd för de som överklagat detaljplanerna. "Ett mycket viktigt beslut för projektet", säger Trafikverkets projektchef Johan Brantmark till Building Supply.
– Det här innebär att vi nu kan gå vidare med arbetet, precis som vi planerat. Det här var den sista planmässiga prövningen av projektet, säger Trafikverkets projektchef Johan Brantmark.

Beslutet, som kom under onsdagen, innebär att de elva detaljplaner som Stockholms stads kommunfullmäktige klubbade igenom i juni 2013 nu gäller. Beslutet från Mark- och miljööverdomstolen går inte att överklaga.

– Vi fortsätter nu med upphandlingar för de stora entreprenaderna. Fokus nu är på markarbeten, breddning av broar, omläggning av ledningar och att starta upp de stora arbetsplatserna, säger projektchefen.

Mark- och miljööverdomstolens beslut att inte meddela prövningstillstånd i målet gällande detaljplaner för Förbifart Stockholm påverkar inte den prövning som domstolen alltjämt har att göra i målen om miljötillstånd för projektet.

Kort om Förbifart Stockholm

Vad: En drygt 21 km lång ny väg varav drygt 18 km i tunnel. Restiden för hela sträckan beräknas till knappt 15 minuter.

Vem: Trafikverket bygger ny sträckning för E4 väster om Stockholm.

Varför: Leden binder samman de norra och södra länsdelarna, avlastar Essingeleden och innerstaden och minskar känsligheten för störningar i Stockholms trafiksystem.

Byggtid: Cirka 10 år.

Budget: Knappt 28 miljarder kr (2009 års prisnivå).

Finansiering: Ca 80% via trängselskatt och ca 20% från staten. Ingen trängselskatt planeras på Förbifart Stockholm.

Källa: Trafikverket
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.383