23948sdkhjf

Tar nästa steg i machokultur-kampanj

Byggnads och Byggcheferna fortsätter arbetet för en jämställd byggbransch. Nu lanseras ett fördomstest.
Det var tidigare i år som organisationerna inledde sin kampanj stoppamachokulturen.nu. Målet med initiativet är att bekämpa fördomar och locka fler kvinnor till yrkena inom byggbranschen.

– Responsen har varit bra. Kampanjen har fått stort genomslag och vi har lyckats få igång en diskussion om de här frågorna – vilket var målet, säger Byggnads kommunikationschef Matilda Ström till Building Supply.

I kampanjen ingår en webbplats, stoppamachokulturen.nu, och där ligger nu ett fördomstest uppe.

– Det är helt enkelt ett test om fördomar och myter. Du får svara på tio olika påståenden och ska avgöra om de är sanna eller inte. Förhoppningsvis kan det ge en tankeställare om de fördomar som cirkulerar inom branschen, berättar Matilda Ström.

När projektet lanserades i våras med affischer med budskap som till exempel; "Män är händigare än kvinnor. Det vet ju alla" och "Här är det hårda tag. Det krävs stake för att palla", väckte det starka reaktioner.

Men Matilda Ström berättar att det var en tydlig strategi med de kontroversiella påståendena.

– Vi var medvetna om att vi ”stack ut hakan”. Men vi ville nå igenom mediebruset, belysa machokulturen och få igång en debatt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078