Västlänkens vara eller icke vara är fortfarande en het potatis i Göteborg. Detta efter att kommunalrådet för Samverkande göteborgare, Martin Wannholt, tillsammans med en rad andra Västlänksmotståndare, i en debattartikel, riktat skarp kritik mot bygget.
Trafikverket och länsstyrelsen struntar i miljölagstiftningen, ignorerar att det inte finns några lagakraftvunna beslut och försöker smygstarta Västlänksbygget, hävdade motståndarna i artikeln som publicerades på tisdagen.
Bland annat menar debattörerna att ledningar nu ska grävas upp och träd i Hagaområdet provlyftas utan tillstånd.
Men Trafikverket och länsstyrelsen viftar bort kritiken.
– Vi har sökt dispens för biotopskyddet i samband med att lyfta träd i Allén, och vi har fått verkställande beslut från länsstyrelsen, säger Karin Malmquist, projekteringsledare för Haga station på Trafikverket, i en kommentar till tidningen.
Just nu undersöker Trafikverket marken, berget, grundvattennivåerna och träden. Motståndarna hävdar att Trafikverket frånsäger sig det juridiska ansvaret genom att lägga ut de förberedande jobben på entreprenad.
– Vi frånsäger oss inget juridiskt ansvar. Vi har ansökt om de tillstånd vi behöver ha, och det gör vi med hjälp av de överenskommelser vi har med lednings- och markägaren. Vi behöver inga andra tillstånd.
Christer Abrahamsson, länsstyrelsens samhällsdirektör, tillbakavisar i tidningen också kritiken.
– Att länsstyrelsen och Trafikverket skulle strunta i miljöbalken är ju inte sant. En av våra grundförutsättningar i arbetet med Västlänken är att utgå från miljöbalken, plan- och bygglagen och annan lagstiftning kopplad till detta.