Under måndagen togs nya steg mot den nya höghastighetsjärnvägen i Sverige. Första byggnationen kopplat till Ostlänken, Kardonbanan, byggstartades, samtidigt som alla kommuner vid en gemensam samling skrev under avtalet med Sverigeförhandlingen.
Avtalet innebär att kommunerna Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping går med på att totalt bygga 55 000 nya bostäder och bidra med 525 miljoner kronor till byggandet av Ostlänken.
Förutom bostäder och finansiering har Ostlänken stor påverkan på kommunerna. I Norrköping, där Kardonbanan nu börjat byggas, planerar bland annat hamnen för en utvidgning, då Kardonbanan kopplar samman hamnen med stambanan.
– Det är ett miljardprojekt, en utbyggnad av Norrköpings hamn som blir färdigt 2023 och då har vi fördubblat kapaciteten vid hamnen, säger Ola Hjärtström, marknadschef på Norrköpings hamn, till
.