23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Framtidens Bygg
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Signering och byggstart för Ostlänken

Samtliga Ostlänkskommuner skrev under måndagen på avtalen med Sverigeförhandlingen. Åtar sig att bygga 55 000 bostäder.

Under måndagen togs nya steg mot den nya höghastighetsjärnvägen i Sverige. Första byggnationen kopplat till Ostlänken, Kardonbanan, byggstartades, samtidigt som alla kommuner vid en gemensam samling skrev under avtalet med Sverigeförhandlingen.





Avtalet innebär att kommunerna Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping går med på att totalt bygga 55 000 nya bostäder och bidra med 525 miljoner kronor till byggandet av Ostlänken.





Förutom bostäder och finansiering har Ostlänken stor påverkan på kommunerna. I Norrköping, där Kardonbanan nu börjat byggas, planerar bland annat hamnen för en utvidgning, då Kardonbanan kopplar samman hamnen med stambanan.





– Det är ett miljardprojekt, en utbyggnad av Norrköpings hamn som blir färdigt 2023 och då har vi fördubblat kapaciteten vid hamnen, säger Ola Hjärtström, marknadschef på Norrköpings hamn, till

P4 Östergötland

.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.081