23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Framtidens Bygg
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Bygghemmakoncernen kritiseras för vilseledande marknadsföring

Företagets vd menar dock att man marknadsfört de rekommenderade priserna korrekt.

SVT:s konsumentprogram

Plus

har granskat ett flertal sajter inom Bygghemmakoncernen. Granskningen visar att de använder sig av rekommenderade priser i sin marknadsföring på ett vilseledande sätt – priserna till slutkund är i flera fall högre.

Granskningen avser butikerna Trademax, Furniturebox, Bygghemma och Chilli. Samtliga ingår i samma koncern. Förstnämnda butik stämdes i fjol av Konsumentombudsmannen (KO) för användandet av rekommenderade priser. Yrkandet ligger på tio miljoner kronor i böter och målet ska avgöras i domstol.

I ett mail till Plus skriver Bygghemmas vd Mikael Olander att det är leverantörerna som sätter de rekommenderade priserna. Han menar därför att prisjämförelsen är korrekt och att konsumenterna vet vad rekommenderat pris är. Någon rättslig prövning har han heller inget emot.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|instance-web04