Svenska möbelföretag ska växa genom export
En gemensam plattform bestående av flera branschföretag ger styrka och bredd. Hållbarhet är det rätta ordet för att marknadsföra svenska möbelföretag.
Interior Cluster Sweden arrangerade denna gång årliga Möbelriksdagen i Tranås. Orten har en väl etablerad och mångårig möbeltradition. Härifrån har namnstarka möbelproducenter inrett många hem, kontor och skolor.
Christine Ingridsdotter från Interior Cluster Sweden presenterade föreningens förslag för en framgångsrik exportsatsning.
Budskapet lydde ensam är inte stark, utan tvärtom. Danska möbeltillverkare är ett föredöme som enades att lansera sig på exportmarknaden genom att gå samman under namnet Danish Design redan på 20-talet.
Hållbarhet är ordet på allas läppar i dag och detta ord är det mycket viktigt att den svenska möbelindustrin med rätta gör till sin främsta beskrivning beträffande de egna produkterna.
- Hållbarhet är Sveriges ord för att beskriva det vi står för. Vi har det med oss. Från barnsben. I Mulle-skolan lärde vi oss att vara rädda om naturen och lämna den som vi fann den. Vår allemansrätt är unik och ger ett naturligt förhållande till naturen. Ja, det finns många fler exempel.
Som pappaledighet, svensk ledarstil och tuff miljölagstiftning.
- Vi måste med rätta föra fram den ”sense of emergency” som det är frågan om. Visa att vi tar Greta på allvar.
- Vi får inte ge bort frågan om hållbarhet. Vi äger den.
Är inte Ikea ett starkt varumärke att få med i denna plattform?
- Det är inte ett varumärke man förknippar med hållbarhet. De som vill ansluta sig till plattformen ska stå för dess värderingar, annars tappar de företag som verkat utifrån ett genomgripande hållbarhetsperspektiv trovärdighet.
- Jag utgår ifrån att man ansluter sig för att man står för hållbarhet, agerar för att bli än bättre och motiverar fler att ta ställning på allvar.
- Det ska inte vara ett sätt att tvätta rent ett företag, avslutar Christine Ingridsdotter.