23948sdkhjf

Danska arkitekter bakom 22 000 kvadratmeter stor trästomme åt Volvo

Henning Larsen har designat ett upplevelsecenter, World of Volvo, för det kända svenska bilmärket Volvo.

Träkonstruktionen fokuserar på det skandinaviska landskapet och byggtraditioner. Den 22 000 kvadratmeter stora träkonstruktionen håller redan på att uppföras i centrala Göteborg.

– Med sina djupa rötter i skandinavisk kultur, från landskap till arkitektonisk tradition, har World of Volvo gett oss möjligheten att utforska relationen mellan stad, byggnad och natur, säger Søren Øllgaard, designchef Europe och partner på Henning Larsen, i ett pressmeddelande om projektet.

Efter att ha vunnit en  intervjutävling för World of Volvo i slutet av 2018 kan Henning Larsen nu avslöja designen för det 22 000 kvadratmeter stora upplevelsecentret samtidigt som arbetet på byggarbetsplatsen pågår för fullt i Göteborg.

World of Volvo kommer att förena de två dotterbolagen Volvo Group och Volvo Cars för att dela historien, traditionen och framtiden för det kända bilmärket, Volvo, i en byggnad.

– Det har varit vår önskan att World of Volvo blir ett landmärke, en ny ikon och en destination i centrala Göteborg, säger Magnus Wrahme, vd på World of Volvo, i pressmeddelandet.

Allemansrätten

World of Volvo är designad kring allemansrätten, som betecknar den grundläggande rättighet som alla medborgare delar med naturen: rätten att röra sig fritt var som helst offentligt eller privat, så länge man visar hänsyn till naturen och andra.

Utifrån denna grundprincip är World of Volvos cirkulära form utformad med öga för naturen och hänsyn till människor och uppmuntrar besökarna att skapa sin egen upplevelse både inne och ute, oavsett om de har biljetter till utställningarna inne i byggnaden.

Projektet är utformat med hänvisning till ett träd på en bergssida, där "berget" är landskapet och byggnadens bas, medan "trädet" bildar själva byggnaden med de svängda kolonnerna som utgör trädstam och trädkrona. Ur "berget" växer tre stora "träd" med stammar stora nog att rymma utställningsyta, vertikal cirkulation och servicefunktioner.

Det öppna utrymmet mellan träden lämnas i stort sett tomt, förutom skulpturala trappor som förbinder nivåerna och utställningar som är placerade på golvet. Den stora glasfasaden från golv till tak gör att det inre utrymmet smälter samman med naturen utanför.

Det vidsträckta landskapet som omger byggnaden, för naturen rakt in i Göteborgs centrum, och täcker området i ömtåliga blommor och inhemska växter som blommar mellan klipphällar och slingrande stigar. 

The World of Volvo, som ligger i Göteborgs evenemangsdistrikt – hem till många av stadens museer, parker och nöjesställen – förväntas stå färdigt i slutet av 2023 och öppna för besökare 2024.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156