23948sdkhjf

Lång väg till helt fossilfritt tror försäljningschef

På den tyska bygg- och anläggningsmässan Bauma hade maskintillverkaren Hydrema världspremiär för sin första elmaskin någonsin. Men företagets försäljningschef i Sverige, Per Eriksson, tror det kommer dröja innan branschen är fossilfri.

Hydremas sextonsdumer är helt eldriven och som många andra tillverkare satsar företaget på att utveckla alternativ till de fossildrivna maskinerna. I nuläget är dock en av de stora problemen och utmaningarna i branschen att elinfrastrukturen inte finns om man hamnar utanför städerna. En lösning kan vara de containerstora batteripack som finns tillgängliga.

– I nuläget funderar vi i de banorna men vi har ingen färdig lösning, säger Per Eriksson.

Cummins som levererar Hydremas dieselmotorer håller på att titta på olika alternativ till fossildrivet, bland annat el och vätgas. Per Eriksson förklarar att flera av de maskiner som Hydrema säljer är verksamma på järnvägarna. Där finns det förvisso ström, men då det är högspänning går den inte att använda för att ladda elmaskiner.

– Man försöker tvinga fram att järnvägen ska vara fossilfri till 2030. Men det är ingen som har produkter framme som är i närheten. Jag tror att det kommer ta längre tid än man vill och att vi kommer se dieselmaskiner här på mässan ett antal år till.

Samtidigt tror Per Eriksson att efterfrågan på infrastrukturen för el kommer innebära en hel del jobb för landets entreprenörer.

– Det är inte bara själva ledningsnätet, men till exempel vindkraftverk som måste ha fundament och sådant. Vi tror att branschen kommer få draghjälp framöver på grund av energikrisen. Sedan kommer det absolut vara krav på de stora byggena i storstäderna och då vill vi vara med med någonting. 

Han tror också att det framförallt kommer vara uthyrarna som är de som börjar med att köpa in eldrivna maskiner. Däremot har den ökning han trodde skulle ske inte blivit av.

– Fördelningen i Sverige är än så länge rätt stabil. Här är det ungefär samma som det var för tre, fyra år sedan. Det känns lite som att de går och väntar lite på vad som kommer hända med elen och alltihop. Jag tror det är en liten osäkerhet.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Sverige ökar sitt engagemang för rent stål
Skola om påbyggnader i trä startar
Peab först ut med smarta sensorer för träffsäker väghållning
Bellman Group står stadigt
Byggbolag med 36 anställda i konkurs – överlåts ej
Han blir ny chef på WSP
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
NTT Woodnet
Transportnet

Sänd till en kollega

0.096