23948sdkhjf

REPORTAGE: Högdalsdepån – hjärtat i tunnelbanan

I ett kylslaget Stockholm jobbar maskinerna varma i Högdalsdepån. Sedan 1958, när de första tågen rullade in på spårområdet, har depån vuxit successivt. Nu rustas området för att klara av kapaciteten när tunnelbanan växer.
Stockholm. Högdalsdepån kallas av Förvaltning för utbyggd tunnelbana för hjärtat i tunnelbanans blodomlopp. Här pågår arbetet med fem nya byggnader, nya spår som ska läggas och en ny tunnel som kommer att koppla ihop depån med den gröna linjen i Hökarängen.

När depån står klar 2026 räknar förvaltningen med att området ska kunna ta emot dubbelt så ...
Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt
Provprenumeration
Skapa en provprenumeration
Prova nu
Prenumeration
Välj mellan våra prenumerationer på Framtidens Bygg och hitta vad som passar dig och/eller ditt företag
Se prenumerationer
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Annie Lööf satsar på grönt stål
Ramirent köper företag
Han blir ny vd för Castellum
Byggleverantörens vd lämnar bolaget
Får 625 miljoner i ersättning från staten
BRF-kapning allt vanligare - Ekobrott drabbar 12 procent
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
NTT Woodnet
Transportnet

Sänd till en kollega

0.157