23948sdkhjf

Husmoduler tar sjövägen

För fyra år sedan åkte det första fartyget med husmoduler från Lindbäcks bygg i Piteå till Skåne. De nära tio ton tunga och 4,5 meter breda modulerna kräver timmar att planera innan de är redo att lastas över på fartyg.

Det är ett pussel att planera transporterna av husmoduler, menar Sofia Franzén, logistikutvecklare på Lindbäcks bygg. Byggföretaget som tillverkar husmoduler i fabriken i Piteå, både skeppar och lastar modulerna på lastbilar för leverans till kunder i Sverige.

Vi fick vårt första projekt nere i Skåne, och då började vi titta på lastbil från Piteå till Skåne men det blir en lång transport med dygnsvila. Vi började titta på sjövägen som alternativ och beslutade oss för att göra ett försök, säger Sofia Franzén.

Sedan starten 2018 har fartyg med husmoduler avgått från hamnen i Piteå. Senaste i raden av leveranser var i november 2021 då 70 moduler tog sjövägen till Stockholm Norvik för vidare transport till Nynäshamn.

– Överlag har det gått bra, vi har fått jobba mycket med våra metoder från första gång vi började och varje gång vi kört en transport har vi byggt upp strategier vi inte tidigare tänk på. Bland annat hur vi ska täcka in modulerna och hur vi ska lyfta över dem. Vi har varit nöjda med metoden, men det har varit mycket jobb när det är något nytt, säger Sofia Franzén och fortsätter:

– Vår nya fabrik ligger precis vid Piteå hamn, så för att köra en sjötransport kommer hamnoperatören och hämtar modulerna och lagar in allt i hamnen. Sen gör man en lastplan i förväg och lyfter på med kran och ställer de i tre lager på varandra i fartygets lastutrymme och ett lager uppe på däck.

Dock är sjövägen inte alltid det enklaste sättet att transportera husmodulerna vidare till kunder i landet. När byggbolaget väljer transportslag beror det på flera faktorer. Geografi är en, sker leveranser ner till Göteborg och Malmö är sjöfrakt fördelaktigt medan leveranser runt Mälardalen påverkas av antalet ekipage, där två husmoduler per lastbilsekipage gör att det ofta är mer fördelaktigt med lastbil.

Den andra faktorn är tillgång på fartyg.

Vi skulle ha kört ett till projekt med båt i år, men då lyckades vi inte få tag i någon som kunde garantera leveranstid, sen har priserna på båt stigit. Vi levererar ganska just in time, och kan inte ha en slottid på två veckor, fortsätter Sofia Franzén.

Vad har ni sett för klimatfördelar?

– Vi har gjort koldioxidberäkningar, och det beror på. Det handlar om hur många lastbilar vi behöver kontra vad vi får rum med på båten, sen tankar vi delvis HVO100 i många lastbilar, och gör vi det har vi en bättre koldioxidkalkyl för lastbilar. Men rent generellt på de långa sträckorna har vi sett miljöfördelar med båt.

Lindbäcks bygg grundades för nära 100 år sedan. Det finns ett stort intresse för husmodulerna som byggs av trä från skogarna i Norrland,

Vi har börjat få fler projekt på gång i Mälardalen, men historiskt har vi varit mycket runt Stockholm. Generellt är det ett stort intresse för moduler och träbyggnader, och det är en ökad konkurrens, framför allt från modultillverkare utomlands. Det är en tuffare marknad, men vi tror på våra produkter och har svenskt trä och stort hållbarhetsfokus, säger Sofia Franzén.

Tidigare i november förra året började Lindbäcks bygg och PiteEnergi att testa sensorer i fabriken i Piteå genom energibolagets sensornät. Via sensorerna kan företaget mäta hela byggprocessen från produktion till fabrik och även när modulerna är levererade. Tekniken har en lång räckvidd och kallas LoRaWAN och drivs av batterier.

– Det innebär att vi får kontroll på fuktighet och temperatur i all material genom hela processen från fabrik till transporter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125