23948sdkhjf

Skolor brister i byggutbildningar

Gymnasieskolor med bygg- och anläggningsprogram ska enligt Skolverkets ämnesplaner erbjuda praktiska arbetsuppgifter inom de fyra vanligaste inriktningarna. Men en granskning av Sydsvenskan visar att många skolor brister i uppdraget. ”I det värsta scenariot vet de inte ens att det finns flera olika inriktningar på byggprogrammet”, säger Lars Hanisch på Skolverket.

Enligt skolverkets ämnesplaner för bygg- och anläggningsprogrammet ska alla elever få grundläggande kunskaper och färdigheter inom programmets fyra inriktningar – anläggning, måleri, husbyggnad och plåtslageri. Exakt hur mycket tid som ska läggas på varje del är inte reglerat.

– Men en rimlig tid är ungefär två veckor på varje inriktning. Det är till för att få god inblick i respektive yrkesområde för att sen, baserat på vad man har sett och lärt sig, välja det som passar en bäst, säger Ingemar Klaesson på Byggbranschens yrkesnämnd, BYN, och förtydligar:

I Sydsvenskans granskning har man tittat närmare på 14 skolor i Skåne som erbjuder bygg- och anläggningsprogrammet och det varierar stort i vilken utsträckning eleverna får prova olika inriktningar.

På vissa av skolorna får du endast prova på två av inriktningarna och på andra förlägger de vissa delar till arbetsplatsförlagt lärande. Den vanligaste inriktningen är husbyggande men även om den är populärast bland eleverna så är det viktigt att de får se bredden på yrken i branschen.

– I värsta scenariot vet de inte ens att det finns flera olika inriktningar på byggprogrammet. Den eleven får skygglapparna på, säger Lars Hanisch på Skolverket.

Att skolorna har specifika inriktningar och attraherar elever som redan har bestämt sig är en förklaring han ofta hör – men avfärdar helt och hållet.

– Det är ju för att de inte har nåt alternativ. Jag blir så irriterad när jag hör sånt, säger han.

Yrken som ställningsbyggare, glasmästare och takmontörer har ofta ingen plats alls på utbildningen, trots att branschen uttrycker ett stort behov av kompetens inom mindre yrkesgrupper.

Det är en skriande brist på det

Men även inom anläggning där det finns ett stort behov på kompetens finns det brister. På den inriktningen kan man bli maskinförare.

– Det är en skriande brist på det, säger Ingemar Klaesson på Byggbranschens yrkesnämnd.

Men många av de skolor som Sydsvenskan har granskat finns det inga anläggningsfordon. På gymnasieskolan Vipan hänvisar man elever som vill ha den inriktningen att söka sig till andra skolor.

– Vi pratar om det, så att eleverna får ett hum om vad det handlar om. Men vi har inte haft någon som har valt anläggningsfordon under de tre år jag har varit här, säger yrkesläraren Jacob Herbertsson.

Byggföretagens kompetensförsörjningsexpert Elin Kebert reagerar kraftigt på bristerna i bygg- och anläggningsprogrammen.

– Det är alarmerade att eleverna inte får prova olika byggyrken. Konsekvenserna blir större i tuffare tider då det till exempel kan vara svårt med praktikplatser och jobb inom snickeri eller måleri medan efterfrågan på andra yrkesutgångar såsom väg- och anläggningsarbetare inte påverkas på samma sätt, säger Elin Kebert, kompetensförsörjningsexpert på Byggföretagen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.204